Remarketing

bukseFor noen få dager siden var jeg masse inne på en side som heter x-life.no. Jeg letet etter noe nytt treningstøy og jeg fant en bukse jeg kjøpte og fikk tilsendt i posten. På bilde så den ut som om noe jeg kunne brukt ved trening, men når jeg åpnet pakka og tok den på meg ble jeg fylt av skuffelse. Den hadde ikke passform og ser skikkelig harry ut. Det gjorde det heller ikke bedre at samboeren min syntes den var så stygg at hun leita etter returlappen da buksa passerte knærne på vei opp mot hofta. Dette er ikke remarketing, og det er vel egentlig heller ingenting bortsett fra et bomkjøp. Men etter å ha besøkt x-life.no flere ganger de siste dagene begynte det å komme annonser fra denne nettbutikken på andre nettsider jeg besøkte. Jeg har aldri lagt merke til x-life sine kampanjer før, men nå popper de opp i tide og utide. Dette er et eksempel på remarketing.

Remarketing kan best beskrives som å vise en målrettet reklame mot en person som har besøkt din nettside. Når personen blar vekk fra nettsiden så vil annonser fra nettsiden komme opp på andre nettsider du besøker.

Cookies og Tags

Cookiemonster“Trolldom” tenker du kanskje? Hvordan kan en nettside vise reklame om sine produkter på en annen nettside når jeg ikke har lagt igjen noe informasjon? En av metodene er ved å bruke cookies på nettsidene sine. Denne cookien, eller som vi på norsk kaller informasjonskapsel lagres på datamaskinen. Denne kapselen inneholder personlig informasjon om nettsider man har besøkt og gjør det lett for nettsiden å huske deg. La oss si at du ser etter en ny telefon og logger inn på komplett.no. Der velger du deg kanskje ut tre forskjellige telefoner som du legger i handlekurven for å så se nærmere på spesifikasjonene. Plutselig får du dårlig tid og må skru av datamskinen. Når du senere på dagen logger inn på dataen igjen og går på komplett.no så vil fortsatt de tre telefonene ligge i handlekurven.

På grunn av denne lagringen av personlig informasjon kom det en lov i 2012 som sa at nettsider som benytter cookies må informere brukerne om dette som da den besøkende må enten godta eller få valget om å forlate siden.cookies

En “remarketing-tag” er en liten kode man får fra Google’s AdWords som man kan plassere på nettsiden. Markedsføreren kan da lage lister med for eksempel de mest populære produktkategoriene. Når noen besøker disse sidene vil de havne på en remarketing-liste. Når denne kunden klikker seg videre rundt på nettet så har kanskje firmaet laget en egen annonse for denne typen produkt som kommer opp når kunden søker på google.

Synlighet

For å forklare Tags og Cookies nærmere vil jeg bruke X-life eksempelet igjen. Da jeg klikket meg inn på X-life.no og søkte på ulike kategorier ble det lagret cookies på dataen min. Denne eller disse informasjonskapslene gjør da at det kommer opp annonser for trange tights på andre nettsider jeg går inn på. Ikke at jeg nødvendigvis har søkt på tights, men dette er en type bukse og kanskje x-life har en kampanje på tights akkurat den dagen det kommer en annonse.

Ved hjelp av AdWords kan man skreddersy hva man ønsker at kunden skal se, ikke se, hvor og når annonsene skal komme. Man kan i tillegg segmentere slik at den treffer ulike målgrupper etter geografi, kjønn, alder osv. I tillegg kan man benytte webanalyse for å se hvor mange som ser annonsene, klikker seg inn på dem eller kjøper. For mer informasjon om dette er det verdt å ta seg en guidet tur for adwords eller Google Analytics. Det er viktig å være synlige for eksisterende kunder og dette gir bedre resultater og koster mindre enn å jakte på nye kunder.

E-postmarkedsføring

Vi deler e-postmarkedsføring inn i 5 kategorier.

  1. Nummer 1 er det vanlige nyhetsbrevet du får fra ulike firmaer. Dette kan for eksempel være XXL som reklamerer for de nyeste geværene og andre spennende varer som passer godt for akkurat denne sesongen.
  2. Personaliserte e-poster er noe lignende nyhetsbrev, men man fletter  inn navnet til kunden for å gjøre den mer personlig.
  3. Den tredje typen kalles avansert personalisering. Denne fletter inn både navn og preferanser og gjør hele e-posten veldig personlig. Ved kjøp av en vare på Amazon.com kan man sende e-post til kunden med anbefalte titler, og hva kunden kan like å lese i forhold til tidligere kjøp.
  4. Transaksjonseposter er ofte det som kan kalles kvittering. Om man gjør et kjøp av noe får man en typisk “noreply” e-post som man bare ser over fordi det ligner på en kvittering fra kassa på Rema 1000. Men stort sett alle personer åpner disse så mulighetene for noe mer markedsføring kan være greit på disse.
  5. Remarketing e-poster er designet for å minne kunden om et behov. Ved remarketing kontakter man kunden direkte gjennom e-posten fordi kunden har vist interesse for et produkt eller en produktkategori.

E-postremarketing – Handlekurvenkomplett

La oss si at jeg er på komplett.no fordi jeg trenger en HDMI adapter til Ipaden min. Jeg legger en type i handlekurven, men er ikke helt sikker på om jeg vil ha den enda. Kanskje jeg bør sjekke Clas Ohlson mens jeg bestemmer meg. Etter litt søking og tenking finner jeg ut av at jeg ikke trenger denne lenger så jeg lukker nettleseren. Dagen etterpå får jeg en e-post fra komplett.no med takk for besøket og informasjon om at de har spart på handlekurven i tilfelle jeg ønsker å fullføre kjøpet. I tillegg har de lagt ved to knapper, både kjøp og til kassen for at jeg skal slippe å gå igjennom forsiden til komplett.no.

E-postremarketing – Sosiale mediergoogle

Facebook og Google+ er ekstremt dyktige på e-postremarketing. Personlig har jeg skrudd av mailsystemet på Facebook fordi jeg vanligvis sjekker Facebook daglig og jeg ønsker ikke å motta mail fra de hele døgnet om ting som skjer. Jeg hadde det i starten av “Facebook-karrieren”, men nå som det er like vanlig å være inne på Facebook som på mailen har jeg ikke behov for dette.

Google+ derimot har jeg ikke skrudd av e-postvarslingsystemet, men de har også valgt en veldig fin måte å få meg interessert i å gå inn på Google+. De sender meg ca én mail i måneden og spør om jeg kjenner noen personer som er registrert ved å gi meg eksempler på felles venner, eller de sender en mail om hva som skjer i de ulike kretsene mine.

E-postremarketing – Tilbud og informasjon

La oss si at jeg går inn på Adlibris.com i stedet for Amazon fordi et raskt google søk har fortalt meg at skolebøkene jeg trenger er billigst på Adlibris. Ved registrering av e-postadressen min på siden finner jeg ut at jeg kanskje skal gjøre et litt grundigere søk for å se om jeg kan finne noen bruktbøker eller andre nettsteder. Imens jeg holder på med dette kan Adlibris sende meg en rabattkode eller en e-post med “takk for din registrering. Bruk denne rabatten på ditt første kjøp”. Ikke at jeg fikk det, men jeg kjøpte noen av bøkene mine her, men kunne kjøpt flere om jeg hadde fått en sånn velkomst.

E-postremarketing – “Husk oss” / Inaktivitetentropay

Jeg kaller denne for “Husk oss”  fordi jeg er usikker på hva slike mail kalles. Ettersom jeg hadde en periode hvor jeg spilte poker på nett måtte jeg laste over penger på PayPal for å kunne betale EntroPay som jeg kunne benytte til å vedde penger på Pokerstars.com (dette er på grunn av Norges lov mot betting). Nå som det tydeligvis er 730 dager siden sist aktivitet sender de meg mail for å minne meg på at jeg har hatt en konto hos EntroPay og at jeg kan åpne den igjen ved å benytte en valideringskode de sender på mail.

Hadde jeg hatt et firma…

Jeg har et enkeltmannsforetak og dermed et organisasjonsnummer i Brønnøysundregisteret men dette er like aktivt som en huggorm som sleiker sol på en varm stein når temperaturen nærmer seg 30 grader. Det er altså lite aktivitet bare for å gjøre det klart. Jeg vil heller prøve å benytte Lier Everk ettersom dette er et helt vidunderlig bra strømselskap. Strøm kan også være vanskelig å markedsføre fordi det er så små variabler som skiller selskapene.

Penger

De aller fleste mennesker bryr seg om pris. “Hvor er det billigst?”, “Er du billigere..?”,  “Hvor mye må jeg ut med..?” eller “Får jeg igjen på denne..?” er ulike fraser som går igjen når man prater med kunder. Skal man kjøpe en agurk er denne kanskje billigere på Kiwi enn Meny, men igjen så har Meny et mye større utvalg totalt sett og de kan derfor ta en krone mer per agurk fordi kunden trenger noe på Meny som de ikke har på Kiwi. Innenfor strømbransjen “finnes ikke” denne typen handel. Der har man spotprisen på Nordpool hvor man kjøper strøm fra produsentene. Deretter er det opp til selskapet å prise utsalgsprisen på bakgrunn av dette. I dag finnes det mange selskaper som selger “Spot” og de har null i påslag slik at de faktisk ikke tjener penger på å selge strøm. Lier Everk har ikke “gratis” strøm til kundene og må derfor skille seg ut på andre områder.

lierlogo

Som et nettselskap og kraftselskap er det ulike lover og regler man må følge som kan gi både fordeler og ulemper. Som et nettselskap har man monopol i ulike områder og man “må” derfor ha kunder. Gjennom remarketing for nettet kan man gi større kjennskap til kundene sitt eget lokalselskap. Man kan vise hvordan strøm transporteres og hvorfor det er viktig å drifte og hvorfor man betaler for nettleie. Det kan gi trygghet og tilhørighet som gjør at kundene stoler på selskapet og også velger kraft fra Lier Everk. På kraftsiden kan man sende tilbud for ulike perioder, og kjøre små kampanjer som å trekke fra fastleddet i desember slik at man får råd til en kaffe når man løper igjennom kjøpesenteret på jakt etter julegaver.

Anbefalinger

Gjennom e-postremarketing kan man gi kundene anbefalinger på ulike tilbud. “Nå kommer kulda, så hvorfor ikke bytte til *dette* eller *denne* tariffen for å spare penger når kilowattime-forbruket blir høyere enn XXX?” “Vi har merket oss at forbruket ditt har blitt lavere det siste året. Har du isolert veggene? Kanskje du kan tenke deg å bytte til *denne* tariffen nå som forbruket har gått ned?”

Sosiale Medier

“Har du likt oss på Facebook?” Man kan sende ut forbrukshistorikk og en liten notis om å “like” på Facebook for å få mer informasjon om strømbruket og hva som krever mye strøm i hjemmet. Det er også flere som ikke benytter Facebook, spesielt eldre mennesker som kanskje akkurat har lært seg mail og som kan tenke seg å lese noe av det som skjer på Facebook så man kan derfor også sende mail om hva Lier Everk har gjort på Facebook den siste tiden. Og for de som eventuelt ikke “liker” Lier Everk på Facebook kan bruke denne linken.

Analysere

Innenfor remarketing ville jeg benyttet analyseringsverktøy for å hele tiden se hvor man kan forbedre seg. Er det noen som klikker på linkene vi sender? Er det folk som er inne på http://www.lier-everk.no men ikke helt skjønner hvordan man bestiller strøm slik at de går et annet sted? Implementering av cookies og AdWords for annonsering ville jeg også benyttet meg av. Et raskt søk på google etter “kjøpe strøm” viser de største konkurrentene som Norgesenergi, Fjordkraft og Telinet under annonsene mens Hafslund ligger på topp på “de organiske” søkene. Ved å “tweake” litt på nettsiden kan også Lier Everk Strøm havne blant toppresultatene her.

lier-everk

Kilder:

Eksempler på ulike remarketingannonser – www.koozai.com

Hvordan benytte remarketing effektivt – www.koozai.com

AdWords remarketing – support.google.com

Cookies – wiki/Informasjonskapsel

E-mail remarketing – wiki/Email_remarketing

Retargeting/ remarketing – www.synlighet.no

9 Google verktøy alle bør benytte – stammen.no

Inspirasjon fra boken “ReWork” – 37signals.com

Leave a Reply

