Konvergensutvikling

Jeg husker friminuttene på ungdomskolen for mange år siden. Så fort klokka ringte plugget jeg inn øreproppene og trykket play på minidisc-spilleren min. I sosiale begivenheter lå det ofte fremme engangskamera eller man kjøpte et engangskamera til å ha med på ferie. Hvis det var snakk om en hyttetur, eller bilferie så måtte det også kjøpes inn CD-plater hele familien kunne høre på og et oppdatert veikart så man fant raskeste vei frem. Teknologisk konvergens betyr at ulike typer teknologier smelter sammen. Smarttelefonen har samlet musikk, fotografering, teksting, telefonsamtaler og mye mer og resultatet av denne teknologiske konvergensen er en terminalkonvergens. Utviklingen aviser har vært igjennom fra kun å ha papirutgave til å publisere artiklene på nett og også gjennom video kalles tjenestekonvergens. Resultatet av disse konvergensene er markedskonvergens. Dette betyr at markeder som før var adskilte som for eksempel NRK og VG nå konkurrerer om de samme seerne, leserne eller kundene.

Nyheter

For 20 år siden var VG og Dagbladet en avis som man fikk kjøpt i løssalg. NRK så man på fjernsynet og p4 hørte vi på radioen. Nå er alle disse medieaktørene på nett. Færre benytter TV og papiraviser for å sjekke nyheter, og sladder finner man ikke lenger kun i “Se og Hør”.

Alle de samme nettavisene har nyhetsoppslag, siste nytt, kjendissladder, middagstips, nettTV og de fleste har også livestream av ulike “events” som foregår. De største arrangementene som OL og VM må fortsatt kanalene kjøpe for å kunne vise direkte, men det er bare et tidsspørsmål før dette vil endres.

Om jeg ønsker å lese nyheter har jeg hurtiglinker til veldig mange aviser og nettsteder. Disse har jeg både på PCen min, mobilen og nettbrettet ettersom disse er synkronisert med hverandre. Dette gjør at jeg kan sjekke min foretrukne side først for deretter å se på andre aviser. Det er også tjenester og apps på nettet som samler nyhetsoppslag fra aviser man ønsker og som kun tar for seg overskrifter og indeksen med en link til hele oppslaget. SOL.no er en typisk side som samler nyheter fra de største nettavisene i Norge. Det jeg ofte merker er at alle nettavisene har samme “toppnyheter”, og det eneste som skiller er hvordan redaktøren har skrevet innlegget.

For meg som ikke bor i en av de største byene i Norge har vi DT.no. Lokale nyheter med lokale helter. Men for å være en attraktiv aktør har disse også startet med internasjonale nyheter og større innenriksnyheter.

Utfallet av at nettavisene blir likere og likere vil gjøre at vi kun følger én avis ettersom de samme nyhetene er i alle sammen. Det er derfor viktig for mediene å ha lojale kunder og “følgere” på sosiale medier. Det er ofte lenker til ulike aviser og nyhetsoppslag på “Facebook” som gir avisen flere lesere.

Underholdning 

Med nettets inntog er det ikke bare nyhetsaktører som opplever eller skaper markedskonvergens. Også underholdningsbransjen opplever konvergering. Nintendo, Sony Playstation og Microsoft’s Xbox kjemper alle sammen om flest kunder og lanserer derfor eksklusive spill til de  ulike konsollene, men flere i spillbransjen leverer også til alle plattformene samt datamaskinen. Dette gjør at man egentlig kan velge hvilken konsoll man ønsker. Disse maskinenes tidligere versjoner var ment kun for spill. I dag er disse multimediamaskiner og brukes til både “spill og dill”. Disse maskinene kan man bruke til å se Youtube, høre på musikk, se på film og også Netflix er egen applikasjon til disse maskinene.

Digital_streamingNetflix er ikke den eneste som tilbyr et stort bibliotek med underholdning. HBO og Viaplay tilbyr også ulike filmer og serier. HBO er en egen TV-kanal i USA og man finner derfor serier som går på HBO på streamingsiden. Viaplay er Viasat sin nordiske satsing på streaming på nett og man kan derfor finne sin favorittserie fra TV3, TV6 eller Viasat 4 på denne siden.

Før måtte man dra til videobutikken å leie en film, eller man kjøpte seg en film når man var på det nærmeste kjøpesenteret. Streamingtjenester kan man bruke på mobil, nettbrett, data også videre så lenge man er koblet til et nettverk. Noen tilbyr også “offline” nedlasting.

I tillegg til dette tilbyr de fleste TV selskap en PVR-dekoder. Med en “Personal Video Recorder” kan man ta opp den filmen, serien eller programmet man ønsker å se på og se det senere når man har tid eller ønsker. Det er veldig viktig i dagens samfunn at noe man gjør er “OnDemand”. Altså at man har tilgang til noe når man ønsker det.

Men filmer er ikke det eneste som er gjort tilgjengelig på nettet. Mest utbredt er kanskje musikk gjennom tjenester som Spotify og Wimp. Med “offline-mode” kan man også lagre musikken på enheten man ønsker slik at man kan høre på favorittlåta si på flyet, eller hytta eller et annet sted hvor internettilgang er begrenset.

Fremtidens utvikling

Det er ikke bare nettaviser og nettjenester som opplever markedskonvergering. Alt er lett tilgjengelig på nettet og informasjonsinnsamling blir lettere og mer tilgjengelig. På Finn.no kan man finne bruktbiler, boliger, ting og tang og søke på reiser hvor søkemoteren til Finn.no finner billigste eller raskeste fly fra Oslo til Kreta. Med disse forskjellige søkemotorene som kan finne alt man søker etter blir marginene mellom leverandørene mindre. Bare se på forsikringsbransjen eller mobiltelefonbransjen.

Det er vanskelig å se for seg hvordan ting vil være noen år frem i tiden. Utviklingen er så rask at man så vidt har fått prøvd en ny telefon før det har kommet en ny modell. Google brillene er i produksjon og Apple sine “mobilklokker” eller “smartur” blir brukt. Roboter som støvsuger gulvet eller klipper plenen finnes og alt i hjemmet kan styres ved hjelp av Ipaden. Varmekabler og persienner styres ved hjelp av et par tastetrykk. Om det mangler smør, kan kjøleskapet fortelle deg det.

Bits- tjenester (de nettbaserte tjenestene) vil mest sannsynlig har endret seg. Allerede i dag finnes det bitcoin som kan brukes til å betale på nettet. Denne “valutaen” er fortsatt ny, men om noen få år vil denne være mer kjent og personer og firmaer vil benytte digitale lommebøker og med det bitcoins. Man kan selvfølgelig sette mange spørsmålstegn ved denne typen betalingsmidler. I dag tilsvarer 1 XBT (bitcoin) $475. Jeg vil ikke gå nærmere inn på bitcoins ettersom dette er et helt emne i seg selv men det finnes mye informasjon på bitcoin.org.

Det er alltid noen gründere som finner opp noe nytt. Jeg har hørt at de som er født rundt 2010 vil ha jobber når de er 20 år som vi i dag ikke har hørt om. Med utviklingen vi har i dag innenfor bits så er det veldig realistisk at det vil finnes noe nytt om bare tre år. “Oculus Rift” var for noen år siden science fiction. Dette er en type maske eller brille man har over øynene når man spiller et dataspill, men vil nok også bli brukt til filmer etterhvert.

Konkurranse

Flere og flere aviser benytter allerede nå “pluss-abonnementer”. Dette er en god måte å skaffe seg “eksklusive” kunder på og i tillegg få inntekter ved siden av reklameinntektene. Konkurransen som skapes vil bli stor, og mange av de som ikke klarer å forholde seg til dette digitale fenomenet vil forsvinne. I Norge har vi den berømte NRK-lisensen som gjør at dette selskapet klarer seg fint. Jeg tror det bare er et tidsspørsmål før NRK må inn på markedet med de andre aktørene og kjempe om flest kunder og mest oppmerksomhet. Dette vil også gi økt konkurranse ettersom NRK er den største medieaktøren i Norge. La oss si at dette skjer, og flere og flere aktører går under fordi de ikke har råd til å driver avisen sin fordi NRK skriver akkurat det samme som de andre, bare bedre. Vil dette på sikt gjøre at NRK får et monopol?

La oss gå tilbake til mobiltelefonbransjen. Det finnes et hav av like selskaper. Netcom og Telenor med sine respektive datterselskaper. Chess og OneCall som leier linjene til Netcom og Telenor. Alle aktørene opererer med samme priser og samme tilbud og et sted må markedet bli mettet. Flere av disse aktørene må nok se til å slå seg sammen i nærmeste fremtid for å kunne fortsette.

Det er ikke bare mobilbransjen som har et tøft marked. Strømbransjen er veldig utfordrende og i den nye Reiten-rapporten “varsles” det om at de minste aktørene i markedet vil gå under. Det vil bli de store som Norgesenergi, Fjordkraft, Lyse, BKK osv som står igjen om ikke de mindre fusjonerer og gjør seg større.

Oppsummering

Utviklingen innenfor nettjenester skaper markedskonvergens, altså at en avis blir lik en annen avis, og et strømtilbud hos Norgesenergi er likt som et hos Fjordkraft. Om tre til fem år regner jeg med at konkurransen har tatt seg opp såpass at mange av aktørene vi i dag benytter ikke vil eksistere. Det kan være flere nettaviser som har gått sammen. Noen mobilselskaper finnes kanskje ikke lenger. Chess og OneCall må muligens slå seg sammen for å klare å konkurrere mot Telenor både på pris og kundebase?

Utviklingen innenfor TV er godt på vei mot en valgfrihet til hvor og når man ønsker å se. TV selskapet bestemmer ikke lenger når man skal se et program og heller ikke hvor. Man ønsker å kunne se et program på både nettbrett, PC og TV når man vil. Når dette etterhvert blir helt vanlig i norske hjem vil nok flere og flere kanaler slå seg sammen eller så vil noen gå tapt. Når man da kan spole over reklame eller bli helt reklamefri vil mange benytte seg av dette.

Markedskonvergens vil i fremtiden gjøre mange av nettsidene vi benytter i dag overflødige. Nyheter vil man få tilgang til gjennom sosiale medier eller andre virtuelle tjenester. Vi ser det kanskje gjennom “Oculus Rift” for å få en følelse av å være “der det skjer”. Samme med filmer. Vi vil ikke lenger sitte å se på én skjerm sammen, men i hver våre skjermer eller briller festet rundt hodet.

En ting er sikkert og det er at det kommer til å bli deilig å kun måtte logge inn et sted for å kunne lese avisa, se nyheter, chatte med venner, “like” bilder og kunne være asosial i sofaen samtidig som en er “der det skjer”.

Kilder:
http://no.wikipedia.org/wiki/Konvergens

http://2mka.wikispaces.com/terminalkonvergens

http://2mka.wikispaces.com/Tjenestekonvergens

http://2mka.wikispaces.com/Markedskonvergens

https://bitcoin.org/en/faq#what-is-bitcoin

http://www.xe.com/currencyconverter/convert/?Amount=1&From=XBT&To=USD

http://www.oculusvr.com/

http://www.tu.no/kraft/2014/05/05/reiten-vil-splitte-opp-kraftselskaper

 

Leave a comment